Despre imobiliare

Ghidul cumpărătorului: etapele obținerii unui credit ipotecar

Ghidul cumpărătorului: etapele obținerii unui credit ipotecar

Fiindcă te-ai decis că este cazul să îți cumperi o locuință, fie că este prima ta locuință sau vrei una mai încăpătoare, sunt foarte mari șansele să ai nevoie de un credit ipotecar pentru a deveni proprietar. Ce etape trebuie să parcurgi pentru a obține unul? Cum afli care este cel mai potrivit pentru tine și pentru puterea ta financiară?

Primul și cel mai simplu pas este să afli ce scoring ai. O vizită la bancă sau o discuție cu un consultant de credite te va ajuta să afli ce scoring ai, în funcție de veniturile tale, de situația familială, de orice alt tip de venit suplimentar pe care îl realizezi.

O dată ce știi pe ce sumă te poți baza, va trebui să te ocupi de întocmirea dosarului, etapă care se poate face și înainte și după ce ai găsit locuința potrivită. Dosarul va cuprinde actul de identitate al debitorului și, eventual, pe cel al codebitorului, alături de certificatul de căsătorie, dacă este cazul. De asemenea, unele bănci vor solicita o adeverință de salariu – sau alte documente doveditoare pentru celelalte tipuri de venituri. În cazul în care nu ai găsit încă o locuință potrivită sau estimezi o prelungire a perioadei necesare pentru încheierea tranzacției (cum se poate întâmpla în cazul creditelor Prima Casă), află care sunt condițiile băncii în ceea ce privește perioada de valabilitate a creditului – dacă aceasta expiră, există totuși posibilitatea de a depune o nouă cerere.

Dup ce ți-ai găsit locuința pe care vrei să o cumperi, la dosarul de credit va trebui atașat și un raport de evaluare a proprietății respective. Îți poți căuta singur un evaluator, însă fiecare bancă îți poate oferi o listă a specialiștilor cu care colaborează. Pentru cei care solicită un credit prin programul Prima Casă, important de știut este că, în cazul în care evaluarea proprietății se va situa sub prețul agreat cu vânzătorul, banca va împrumuta 95% din cea mai mică valoare, urmând ca diferența să fie achitată din propriul buzunar.

După întocmirea raportului de evaluare, banca va solicita o serie de documente pe care trebuie să le obții de la vânzător, cum ar fi: actele de proprietate, certificatul fiscal, extrasul de carte funciară, adeverința de la asociația de proprietari și certificatul energetic (acestea vor fi transmise apoi către biroul notarial, unde se va semna și actul de vânzare).

Ultimul pas este semnarea contractului de credit. Înainte de semnarea acestuia, este foarte important să-l studiezi cu atenție (poți solicita chiar consultarea acestuia înainte). Dacă mai ai întrebări, nelămuriri sau chiar sugestii, nu ezita să le discuți cu reprezentantul băncii cu care ai lucrat până acum. Un lucru important de știut este că, dacă creditul acordat de către bancă este în altă monedă decât prețul de achiziție a imobilului, diferența de curs valutar între cotația băncii și cea a BNR (la care se va încheia tranzacția) va trebui achitată din buzunarul propriu.